توصیه های آملی لاریجانی به رئیسی/طوری عمل کنید که مردم از نتیجه انتخابات راضی باشند
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۶۶۷۷
آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه امروز مجمع با تبریک ایام ولادت با سعادت امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، ترقی و استکمال واقعی را در گرو توسل به ساحت مقدس ائمه معصومین علیهم السلام دانست و تصریح کرد: علاوه بر آیات و روایات متعدد که موید این معناست، بسیاری از علمای اهل معنا و اهل الله نیز اقتراب به ساحت حق تعالی و دستیابی به حقیقت توحید را از طریق توسل به ذیل الطاف ائمه اطهار (ع) می دانند و این موضوع دارای دلایل علمی، فلسفی و عرفانی فراوانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هر نوع کمال و ترقی با تنزل از ساحت حق تعالی از طریق ائمه اطهار به ما می رسد و بر همین اساس اقتراب به ساحت ائمه، یگانه مسیر دستیابی به کمال و ترقی است. این امر به هیچ عنوان غلو نیست و شراشر وجود عوالم مختلف و آسمانها و زمین قائم به نور ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین است.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه شناخت امام (ع) باب عنایات الهی را برای انسان باز می کند، به برخی روایات مهم از امام رضا (ع) در باب شناخت مقامات امام اشاره کرد و با بیان اینکه احادیث مرتبط با شناخت امام در کتب مختلف روایی از جمله اصول کافی و بصائرالدرجات صفار قمی آمده است و در واقع ابواب مهمی از انسان شناسی هستند، افزود: در روایتی از امام رضا (ع) آمده است «إِنَّ اَلْإِمَامَةَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَی مَکَاناً وَ أَمْنَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ یبْلُغَهَا اَلنَّاسُ بِعُقُولِهِمْ ...» یعنی قدر امامت والاتر و شأنش بزرگتر و منزلتش عالی تر و مکانش منیع تر و عمقش بیشتر از آن است که مردم بتوانند با ملاکهای عقلی خود به آن دست یابند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر لزوم دستیابی به شناخت عمیق نسبت به نور امام (ع)، به روایت ابی خالد کابلی در این زمینه اشاره کرد و گفت: امام در این روایت می فرماید «والله یا ابوخالد لنور اَلْإِمَامِ فِی قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِینَ أَنْوَرُ مِنَ اَلشَّمْسِ اَلْمُضِیئَةِ» یعنی اباخالد والله نور امام در قلوب مومنین از نور خورشید تابان روشن تر است؛ لذا باید باطن خود را مورد تامل و مداقه قرار دهیم و برای رفع کدورتها مجاهدت کنیم تا این نور عظیم بر ما منکشف شود.
آیت الله آملی لاریجانی با ذکر بخشی از فراز پایانی زیارت جامعه کبیره تصریح کرد: در این فراز می خوانیم که «اسْئَلُکَ اَنْ تُدْخِلَنی فی جُمْلَةِ الْعارِفینَ بِهِمْ و بحقّهم» یعنی از خدا می خواهیم که ما را در زمره عارفان به مقام امامت قرار دهد. یکی از مراتب ارتباط با امام، مرتبه انس و رفاقت است؛ چنانکه در حدیثی از امام رضا (ع) در کتاب شریف اصول کافی می خوانیم «الامام، الانیس الرفیق و الوالد الشفیق والاخ الشقیق ...» یعنی امام، رفیق و انیس انسان و پدری دلسوز و برادری همراه است. این اوصاف انسان را آماده می کند که برای جلب محبت اهل بیت (ع) با آن انوار نورانی حق تعالی، انس بگیرد و از شفقت آنان استفاده کند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان این بخش از سخنان خود، راه نجات انسان در مشاکل و مشغله های دنیای امروز را توجه به ساحت مقدس ائمه معصومین (ع) و کشف باطنی نور آن بزرگواران دانست و با اشاره به روایتی از کتاب کافی که ائمه را نور آسمانها و زمین می خواند، خاطرنشان کرد: غفلت از ذکر حق و انوار مضیئه ائمه معصومین علیهم السلام بر انسان حرام است.
آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری اظهار کرد: بحمدالله مردم در این انتخابات اجازه ندادند خواب آشفته دشمنان تعبیر شود. خواست دشمن، یک انتخابات کاملا سرد و بی رمق بود و تلاش داشتند با سوء استفاده و موج سواری بر گلایه های مردم، رای آنان را بی فایده جلوه دهند و مشارکتی در حد 20 الی 30 درصد را رقم بزنند اما بحمدالله حضور مومنین و کسانی که به کشور خود علاقمندند در پای صندوقهای رای، حادثه سیاسی بزرگی را برخلاف خواست دشمنان رقم زد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در عین حال تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که مشارکت در انتخابات، هدف اول و انتخاب مردم، هدف دوم است؛ لذا نسبت به واکاوی اسباب و علل عدم مشارکت برخی از مردم در انتخابات و آسیب شناسی این موضوع باید کاری جدی انجام دهیم. امروز وظیفه ما این است که هر چقدر می توانیم با عملکرد خود از اسباب شکایات و گلایه های مردم کم کنیم و بر اعتماد آنان به نظام و مسئولان کشور بیفزاییم.
آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: انتخاب آقای رئیسی را که در جلسه حضور دارند مجددا خدمت ایشان تبریک می گویم و به ایشان عرض می کنم که امروز مهمترین انتظار مردم عمل به وعده ها و رفع مشکلات است. باید به گونه ای عمل کرد که مردم از نتیجه انتخابات به واقع راضی باشند و موفقیت منتخب مردم نیز در گرو هماهنگی، همکاری و کمک همه نهادها و دستگاه ها و البته در راس همه اینها عنایات الهی و الطاف ائمه اطهار (ع) است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اداره امور جامعه را کاری دشوار و بلکه طاقت فرسا توصیف کرد و یادآور شد: منتخب ملت می تواند با تلاش و مجاهدت و تشکیل دولتی قوی و کارآمد، از کار مردم گره گشایی کند. در این مسیر همگی باید به یاد داشته باشیم که به فرموده مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مسئولیتها وسیله ای برای خدمت به مردم و راهی برای عبادت است و با اخلاص، تقوا و عنایت حق تعالی، می توان این راه دشوار را طی کرد و به رضایت حق تعالی و مردم دست یافت.
آیت الله آملی لاریجانی در پایان، بر ضرورت توجه به مقوله فرهنگ و مشکلات مربوط به آسیبهای اجتماعی در کنار اهتمام به امور معیشتی و اقتصادی مردم تاکید کرد و افزود: نباید به دلیل اولویتهای اقتصادی، مقوله فرهنگ و آسیب های اجتماعی مورد غفلت قرار گیرد. گرچه این آسیبها با مشکلات اقتصادی در هم تنیده است و در هر حال رفع این آسیبها و ارتقای سطح فرهنگی جامعه، باید مورد توجه همه اجزای نظام و حکومت قرار گیرد.
بر اساس این گزارش همچنین ادامه ی مباحث مربوط به تدوین سیاست های کلی تامین اجتماعی در دستور کار امروز مجمع قرار داشت که بندهای دیگری از این سیاست هابه تصویب اعضای مجمع رسید.
27215
کد خبر 1528560منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: مجمع تشخیص مصلحت نظام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۶۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمیتوان زندگی کرد
آیتالله جوادی آملی ۱۹ اردیبهشت ماه در درس اخلاق خود به شرح فرازی دیگر از نهجالبلاغه پرداخت که متن سخنان ایشان به شرح زیر است؛
حضرت امیر(ع) در تعبیر زیبایی فرمودند: الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ، لَا دَارُ مَقَرٍّ؛ وَ النَّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ، رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا، وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا. دنیا قرارگاه نیست و قرارگاه، آخرت است که ما در آنجا ثابت میشویم و نه ساکن؛ لذا اگر میلیاردها سال هم آنجا باشیم خسته نمیشویم؛ خستگی برای ساکن است و نه ثابت؛ فرشتگان میلیاردها سال زنده هستند و خسته نشدهاند پس ما در آخرت به دارالقرار میرسیم و خسته هم نمیشویم گرچه با همین بدن خواهیم رفت. لذا فرشته مرگ ندا میدهد و میگوید هر چه جمع کنید از شما گرفته خواهد شد.
دنیا دار عبور است ولی برخی کودک ۸۰ و ۹۰ ساله هستند لذا در این سن هم فقط دائما این حرفها را میزنند که ما اینقدر راه میرفتیم و میخوردیم و افتخار به چیزهای بچهگانه میکنند. اینها در زمان حرکت کردهاند نه در مسائل دینی؛ فرمود برخی ابنای دنیا هستند و دنیای دار مقر نیست و دار ممر است. برخی خود را فروختهاند زیرا هر صحنهای پیش بیاید در آن حاضرند و خودفروشی کرده ولی عدهای در دنیا با خدا معامله کردهاند و بدن و حیات و جانشان را داده و شرف و انسانیت را خریدهاند و آزاد شدهاند؛ جهاد اکبر و اصغر کرده و با کوشش فراوان خود را خریدهاند. پس در همین سرزمین یک عده برده و یک عده هم آزاد میشوند.
حضرت امیر(ع) خود را سخنگوی قرآن معرفی کرده است گرچه همه از قرآن بهره میبرند؛ ولی ایشان فرمود که قرآن را باید مورد استنطاق قرار داد و من آن را به استنطاق در میآورم و من سخنگوی قرآن هستم. قرآن دنیا و مردم دنیا را معرفی و وظیفه انسانها را در دنیا معرفی کرده است؛ فرمود: این دنیا شامل کودکی، نوجوانی، جوانی، سالمندی و پیری است؛ شیخ بهایی فرمود وضع مردم در این ادوار تاریخی در سوره حدید بیان شده که فرموده است: اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَامًا ۖ وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ.
انسان یا کودک است و دنبال بازی، یا دنبال اشتغال و مراحل بعد تا پیری است که برای او «دارم دارم» مطرح است. پس دنیا از دوره کودکی تا پیری به این چند قسمت قابل تقسیم است؛ لعب و لهو؛ لعب، لعاب دهان است که هیچ کسی با سرگرمی و لعاب سیر نمیشود و با دست خالی برمیگردد. اگر تشنه بخواهد خود را با لعاب دهن سیراب کند فریب خورده است. خداوند در این آیه نتیجه گرفته است که این ادوار پنجگانه در نهایت متاع غرور و فریب است.
استعمار مورد پسند خداخداوند این دنیا که سراسر نور است و هر چیزی در زمین آیتی است تا ما را به الله برساند آفریده است و فرمود من شما را استعمار میکنم؛ استعمار هم دو نوع است یکی پلید و دیگری مطلوب؛ خداوند در سوره هود فرمود من شما را استعمار میکنم یعنی از شما میخواهم زمین را آباد کنید و از دل کوه، معدن بیرون بیاورید؛ من از شما میطلبم که سرزمین خود را آباد کنید. وَإِلَیٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا ۚ قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَیْرُهُ ۖ هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ ۚ إِنَّ رَبِّی قَرِیبٌ مُجِیبٌ؛ ما همه نعمات را به شما دادهایم و همت کنید تا کشورتان آباد شود و نباید منتظر دیگران باشید؛ بنابراین آبادنی و عمارت فقط برای مساجد نیست بلکه فراوان میتوان «انما یعمر» را مورد استدلال قرار داد.
پس عدهای در همین دنیا خود را خریدند که خدا از آنان به عنوان شهدا و مجاهد و .. یاد کرده است؛ برخی در مورد پیامبر(ص) گفتهاند که نباید تعبیر رحلت در مورد ایشان به کار برود؛ در قرآن از شهدای جبهه به عنوان شهید یاد نشده است و از کسانی که مقتول در راه خدا هستند به عنوان شهید یاد شده است؛ شهید قرآنی، شاهد است و پیامبر هر امتی هم شاهد اعمال امت خود است پس پیامبر هم شهید امم و هم شهید بر همه شهدا و انبیاء است: فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَیٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِیدًا؛ بنابراین اگر حضرت امیر تعبیر به شهید قرآنی کرده است مراد این نوع شهید است.
خدا از همه طلب کرده است که زمین را آباد کنیم و ابادانی زمین به این نیست که منتظر کسی باشیم؛ سفارش به اقتصاد مانند سفارش به راهپیمایی نیست بلکه نیازمند علم و فن و مدیریت است؛ فرمود بروید کار کنید ولی بعد از اینکه درس خواندید یا اینکه از افراد درس خوانده استفاده کنید. مرحوم صاحب وسائل در جلد ۱۷ صفحه ۴۰ و ۴۱ این روایت را نقل کرده است که از امام باقر(ع) از وجود امیرالمؤمنین نقل کرد که من وجد ماء و ترابا ثم ...؛ کسی که آب و خاک دارد و دست فقر به سوی دیگران دراز کند خدا او را از رحمتش دور میکند؛ اینکه انسان از متخصص استفاده نکند و متخصص تربیت نکند و بعد بگوییم کار کنید، نمیشود؛ اقتصاد از پیچیدهترین علوم است. فرمود کسی که آب و خاک دارد و فقیر است دور از رحمت خداست. پیامبر(ص) هم فرمودند اگر گفته شد یک ساعت دیگر قیامت خواهد شد و نهالی در دست شما هست؛ این نهال را بکار و بمیر؛ آیا این حرف، بوسیدنی نیست؟
اختلاسگران خود را برده دنیا قرار دادهاندبنابراین عدهای خود ر ا در دنیا خریدند و خدا از آنان به عنوان مقتول فی سبیل الله یاد میکند و اینها شهید هستند؛ در سوره مبارکه توبه، آیه ۱۱۱ فرمود: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَیٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَیٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ. برخی خود را به دنیا میفروشند و خود را برده قرار میدهند و اختلاس میکنند.
البته گاهی کسی در عرصه قلم و کار فرهنگی تلاش میکند و او هم باید تا آخرین لحظه عمر دست از تلاش برندارد کما اینکه کسانی چون بوعلی سینا اینطور بودند. ما در اسلام شخصیتهایی داشتیم که نه استاد داشت و نه شاگردی در حد خودش متولد شد حتی بهمنیار هم که انسان فحلی است در سطح او نبود. ابوریحان بیرونی وصیت کرد وقتی من ُمردم با برادههای تراشیده شده نِی که با آن کتاب مینوشتم آب گرم کنید و مرا غسل دهید زیرا حاصل یک عمر قلمزدن من است؛ ما چنین عالمانی داشتیم و کتب گذشته به وسیله این افراد حفظ شده است و نوشته شده است.
خدا تاکید فرمود کسانی که با من معامله کردند خود را خریدند و آزاد کردند و این کم مقامی نیست که خدا بفرماید: هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَمَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ ۚ وَکَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا؛ خدا و ملائکه صلوات میفرستند نه صلوات افراد عادی مانند ما؛ پس ما و مسئولان نه باید راه کسی را ببندیم و نه بیراهه برویم؛ فریب، راه نیست و با آن نمیتوان زندگی کرد زیرا خود انسان گرفتار میشود. دین اسلام حتی فریب یک حیوان را جایز نمیداند و پیامبر(ص) وقتی فردی میخواست اسبش را فریب دهد او را نهی کرد. برخی تعابیر در مورد حیوانات وجود دارد حالا میشود ملتی را با دروغ، فریب دهیم؟
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)